Ο «
Σύνδεσμος Εκπαίδευσης Ενηλίκων» (
ΣΕΕ) έχει σκοπό την συμβολή του στην ανάπτυξη της
Δια Βίου Μάθησης (
ΔΒΜ) και ειδικότερα στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Ο Σύνδεσμος λειτουργεί άτυπα από το
2000 και ως οργανωμένη δομή από το
2003. Τα μέλη του μέχρι σήμερα πρωτοστάτησαν σε δράσεις, όπως τα
Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, τα
Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων, η συμβουλευτική των γονέων, τα προγράμματα πολιτισμού στην Εκπαίδευση Ενηλίκων, δράσεις με σημαντική κοινωνική ανταπόκριση. Επιπλέον, συμμετείχαν και συμμετέχουν σε όλα τα κορυφαία ευρωπαϊκά δίκτυα για τα αντίστοιχα θέματα και έχουν εμπειρία από τη εκπροσώπηση σε όλα τα ευρωπαϊκά κέντρα για την παραγωγή των πολιτικών σχετικά με τη ΔΒΜ, την εκπαίδευση ενηλίκων και την απασχόληση. Ενδεικτικά αναφέρεται η συμμετοχή τους σε Ευρωπαϊκές δράσεις όπως το Learning Regions (
project R3L), POLE (
Policy Observatory for Lifelong Learning and Employability) και αντίστοιχες δράσεις του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, όπως η έρευνα της ποιότητας στην εκπαίδευση, επιμορφωτικές δραστηριότητες, κ.ά.
[Επεξεργασία] Εκπαίδευση για το Κοινωνικό Μέλλον
Η ΔΒΜ βρίσκεται σε όλο τον κόσμο στο επίκεντρο των συζητήσεων για την εκπαίδευση, τη σχέση της με την οικονομία, την εργασία, την κοινωνία και την προσωπική ζωή. Από πολλούς θεωρείται ως μια καινούργια εκπαιδευτική υπόσχεση δημοκρατίας, κοινωνικής συνοχής και ανάπτυξης στις συνθήκες της τοπικής και παγκόσμιας αλληλοσύνδεσης, της πολυμορφίας, των νέων τεχνολογιών και των αλλαγών στην κοινωνική και προσωπική ζωή. Ειδικότερα η ΔΒΜ αποβλέπει:
- Στην επέκταση της μάθησης σε όλη τη διάρκεια και σε κάθε χώρο της ζωής.
- Στην εφαρμογή στρατηγικών μάθησης που να προωθούν το στόχο αυτό.
[Επεξεργασία] Νέοι Σχεδιασμοί Μάθησης
Οι βασικοί τομείς των ανασχεδιασμών του εκπαιδευτικού συστήματος περιλαμβάνουν τα παρακάτω:
- Νέα Μάθηση. Στο επίκεντρο των αλλαγών βρίσκεται η ανάπτυξη ικανοτήτων για την κατανόηση και διαπραγμάτευση των νοημάτων της ζωής, η κατάκτηση των βασικών τρόπων σκέψης στα γνωστικά αντικείμενα, η σύνδεσή τους με τις προσωπικές εμπειρίες και τους χώρους της ζωής. Η προοπτική της μάθησης στη νέα εποχή - νέα μάθηση - δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις διαδικασίες «οικοδόμησης της γνώσης» για τη συμμετοχή και την κοινωνική δράση στους κόσμους της ζωής. Η νέα μάθηση δεν είναι ένα άθροισμα γνώσεων και δεξιοτήτων. Αποβλέπει κυρίως στην ανάπτυξη των ικανοτήτων/ αξιών και ευαισθησιών των πολιτών, εργαζομένων και προσώπων ώστε να μπορούν οι ίδιοι να σχεδιάζουν και να διαμορφώνουν το προσωπικό και κοινωνικό τους μέλλον.
- Τοπικές Κοινότητες Μάθησης - Πολιτισμού. Οι τοπικές κοινότητες αποτελούν προνομιακό χώρο για την ανάπτυξη της νέας μάθησης. Και αυτό γιατί συνδέουν τα σχολεία και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα με τους χώρους ζωής και δράσης των πολιτών-με την τοπική αυτοδιοίκηση, τους πολιτιστικούς συλλόγους και τους συλλόγους γονέων, τις μη κυβερνητικές οργανώσεις, τους χώρους εργασίας, τέχνης και πολιτισμού. Η μάθηση στις τοπικές κοινότητες είναι συγχρόνως ανοικτή στα υπερτοπικά, εθνικά και παγκόσμια δίκτυα συνεργασιών και συμπράξεων και αποβλέπει στην κοινωνική, πολιτιστική και παραγωγική ανάπτυξη με στόχο τη βελτίωση της καθημερινής ζωής των πολιτών.
- Αξιολόγηση. Η αξιολόγηση είναι ένα κεντρικό θέμα του σχεδίου μεταρρυθμίσεων. Αποτελεί ένα αναπόσπαστο στοιχείο της νέας μάθησης. Το ενδιαφέρον μας εντοπίζεται ιδιαίτερα στις «εναλλακτικές» ή «αυθεντικές» μορφές αξιολόγησης (αξιολόγηση επίδοσης (performance assessment), αυτοαξιολόγηση, αξιολόγηση μέσω φακέλου εργασιών (portfolio), αξιολόγηση ομαδικών εργασιών κ.α.).
- Ποιότητα. Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή κριτηρίων και δεικτών ποιότητας σε όλα τα επίπεδα της μαθησιακής διαδικασίας αποτελεί κεντρικό θέμα ενδιαφέροντος. Επιπλέον η εκπόνηση σχεδίων ανάπτυξης των σχολικών-εκπαιδευτικών μονάδων με βάση κριτήρια-δείκτες αξιολόγησης είναι ένας κρίσιμος τομέας. Η συμμετοχή και η συμβολή στην αναγνώριση-πιστοποίηση των μη τυπικών και άτυπων μορφών μάθησης που αποκτώνται στη ζωή, βρίσκεται στην καρδιά της ΔΒΜ και συμπληρώνει την εικόνα των μεταρρυθμίσεων στην αξιολόγηση/ποιότητα.
- Εκπαιδευτικό Επάγγελμα. Στις νέες συνθήκες ο ρόλος των εκπαιδευτικών αποτελεί κεντρικό στοιχείο της μεταρρύθμισης. Από το ρόλο του «τεχνικού» της εφαρμογής των κεντρικών εντολών, ο εκπαιδευτικός αναλαμβάνει ένα ρόλο σχεδιαστού συμμετοχικών περιβαλλόντων μάθησης στα σχολεία, συνδιαμορφωτού προγραμμάτων και σχεδίων, ερευνητού των διαφορετικών εμπειριών που οι μαθητές φέρνουν στα σχολεία ως πηγών μάθησης και προωθητού της πολυμορφίας και της δημιουργικότητας.
- Επένδυση στην παιδεία. Η μετάβαση στις κοινωνίες της γνώσης προϋποθέτει την αναθεώρηση των αντιλήψεων για τις εκπαιδευτικές δαπάνες. Αντί αυτές να θεωρούνται ως οι κοινωνικές μη παραγωγικές δαπάνες του προϋπολογισμού», χρειάζεται να αντιμετωπισθούν ως οι αναγκαίες παραγωγικές-κοινωνικές επενδύσεις στο ανθρώπινο κεφάλαιο των κοινωνιών της γνώσης. Η επένδυση στις νέες οικονομίες της γνώσης και η δημόσια χρηματοδότηση για την οικοδόμηση των συστημάτων της ΔΒΜ αποτελεί αντικείμενο πολλών μελετών και σχεδιασμών στον ευρωπαϊκό και διεθνή χώρο.
[Επεξεργασία] Ανασχεδιασμός Συστημάτων Μάθησης
Καθώς κινούμαστε από τα κλειστά στα ανοικτά συστήματα μάθησης, από το μονοπώλιο της μάθησης σε καθορισμένα ιδρύματα, χώρους και χρόνους στη συνεργατική-διανεμημένη παραγωγή γνώσεων, ο ανασχεδιασμός για τη συνεχή βελτίωση των συστημάτων μάθησης είναι μια πραγματικότητα που αφορά όλους. Αφορά στην οικοδόμηση της ικανότητας των πολιτών και των τοπικών κοινοτήτων να αναλάβουν οι ίδιοι την τύχη της μάθησης στα χέρια τους. Είναι μια διαδικασία μάθησης στην οποία ο ΣΕΕ θέλει να συμβάλλει με όλα τα μέσα. Για το λόγο αυτό επιδιώκει τη συνεργασία με όλους τους ενδιαφερομένους, συμβάλλει στην παραγωγή σχετικών κειμένων, δημοσιεύσεων και δράσεων με άλλες οργανώσεις και φορείς που έχουν ανάλογους προβληματισμούς.
Σύνδεσμος Εκπαίδευσης Ενηλίκων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου